TEKIJÄT:
Silja Lampinen, eläintenkouluttaja AT
Camilla Alikoski, eläintenkouluttaja AT
Laura Piira, ell & eläintenkouluttaja AT
Taija Taavo, eläintenkouluttaja AT
OSA 5/6
Miten eläin oppii?
Kaikki eläimet oppivat ja oppimista tapahtuu koko ajan. Eläin oppii käyttäytymisensä seurauksista; tavoitellakseen jotakin miellyttävää tai välttääkseen jotakin epämiellyttävää.
Minkään eläimen kouluttamiseen ei tarvita missään olosuhteissa “kovia keinoja” tai rankaisua, sillä jokainen eläin oppii tehokkaimmin, kun haluttua käyttäytymistä vahvistetaan miellyttävillä seurauksilla. Pyydä tarvittaessa avuksi ammattitutkinnon suorittanut eläintenkouluttaja!
Eettiseen ja nykyaikaisen kouluttamisen lähtökohta on, että eläimen toivotusta käyttäytymisestä seuraa jotakin miellyttävää. Ei-toivottua käyttäytymistä on paras tarkastella siltä kantilta, mitä toivoisi eläimen tekevän kulloisessakin tilanteessa ja palkitsemisen avulla opettaa toivottua käytöstä, jolloin ei-toivotun käyttäytymisen määrä vähenee toivotun lisääntyessä. Toivotun käyttäytymisen lisääntymistä voi edesauttaa ennakoimalla tilanteita ja järjestelemällä ympäristöä niin, että eläimellä on mahdollisimman suuri todennäköisyys onnistua halutussa käytöksessä.
Oppimiseen vaikuttavia asioita ovat muun muassa:
- Palkkion laatu: haluaako koira juuri nyt tavoitella kyseistä palkkiota?
- Ympäristö: liian haastavassa ympäristössä oppiminen on hidasta tai mahdotonta
- Koiran tunnetila: turhautunut tai pelokas koira ei kykene oppimaan
- Koiran hyvinvointi: hyvä hyvinvointi edesauttaa oppimista ja mahdollistaa pysyvät tulokset
OPERANTTI NELIKENTTÄ eli käyttäytymisen seuraukset

Termit positiivinen ja negatiivinen ovat matemaattisia, eli lisätään jotain tai poistetaan jotain.

Positiivinen vahviste
Useissa tutkimuksissa on osoitettu, että positiivinen vahvistaminen on tehokkain ja eläimelle vähiten stressaava koulutusmenetelmä. Sen käyttö kannattaa kuitenkin opetella hyvin. Tähän eläintenkouluttaja on oiva apu!
Positiivisen vahvisteen toimintaan liittyy nisäkkäille yhteinen evolutatiivinen piirre. Nisäkkäiden aivoissa on dopamiinia erittävä SEEKING-järjestelmä, joka aktivoituu resursseja tavoitellessa. Tavoittelu siis aiheuttaa eläimelle mielihyvää ja saa eläimen tavoittelemaan enemmän resursseja. Resurssien saavuttaminen taas on tarkoittanut eloonjäämistä. Resursseja voivat olla ruuan lisäksi mm. vesi, suoja ja lajitoverit.
SEEKING-järjestelmän ansioista koira siis tuntee mielihyvää, kun se tavoittelee jotakin haluamaansa, kuten ruokaa.
Positiivisena vahvisteena voi kuitenkin toimia jokin muukin asia, jonka koira haluaa. On hyvä huomioida, että positiivisen vahvisteen määrittelee koirayksilö, ei ihminen. Jos eläin kokee jonkin asian tavoittelemisen arvoisena, se toimii positiivisena vahvisteena. Jos käyttäytyminen lisääntyy, asia toimii vahvisteena.

Milloin yhteys kouluttajaan?
Kouluttajaan voit olla yhteydessä matalla kynnyksellä esimerkiksi seuraavissa asioissa:
- Koiralla ilmenee haastavaksi koettua käyttäytymistä tai pelkoa
- Arjen sujumiseen liittyvät asiat
- Haluat kehittyä koiran kouluttajana tai ymmärtää koiraasi paremmin
- Koiran hankkiminen
- Lajikoulutus tai kilpailuihin valmistautuminen
- Yksin olemisen ongelmat
- Kaipaat ammattilaisen näkökulmaa mihin tahansa koiraan liittyvään asiaan
MISTÄ TIEDÄN, ETTÄ KOULUTTAJA ON ASIANTUNTEVA?
Alla on kysymyksiä joita voit esittää kouluttajalle. Ammattitaitoinen kouluttaja vastaa mielellään kysymyksiisi. Sinulla on myös aina oikeus kyseenalaistaa kouluttajan käyttämät menetelmät!
- Miten kouluttaja on opiskellut? Kouluttajalla tulisi olla suoritettuna vähintään eläintenkouluttajan ammattitutkinto.
- Mitä koulutusmenetelmiä käytät? Positiiviseen vahvistamiseen perustuvat koulutusmenetelmät ovat nykyaikaisia koulutusmenetelmiä. Koiraa koulutetaan aluksi riittävän helpoissa tilanteissa, eikä sitä altisteta koulutuksen nimissä liian hankalille tilanteille. Kouluttaja huomioi koiran hyvinvointitekijät ja opastaa niiden parantamisessa. Kouluttaja ei käytä tai neuvo rankaisua tai pelottelua sisältäviä koulutusmenetelmiä, ei edes aggressiivisesti käyttäytyville koirille.
- Mitä välineitä koulutuksessa käytetään? Kouluttaja suosittelee leveää kaulapantaa tai valjaita sekä pitkää hihnaa. Kouluttaja ei suosittele kuristuspantaa, vedonestovaljaita, sitruunapantaa, sähköpantaa, piikkipantaa tai esimerkiksi kolinapurkkia.
- Miten kouluttaja suhtautuu koiran tai omistajan tekemiin virheisiin? Kouluttaja suunnittelee koulutustilanteen niin, että virheitä sattuu mahdollisimman vähän. Kouluttaja voi pyytää sinua jopa palkitsemaan koiran virheestä huolimatta, mutta ei koskaan kehota kieltämään tai rankaisemaan koiraa.
Vinkkejä hyvinvoinnin lisäämiseen
- Tarjoile ruoka virikkeistä kupin sijaan.
- Anna koiran tehdä valintoja! Esimerkiksi mihin suuntaan käännytään tai kumman puruluun se haluaa.
- Anna koiran haistella hajut loppuun pitäen hihna löysällä. Jatka matkaa kun koira on valmis.
- Reagoi koiran tekemiin aloitteisiin ja ehdotuksiin!
- Anna koiralle jotakin luvallista revittävää, kuten vanhoja kartonkipakkauksia, joihin voi piilottaa ruokaa.
- Jos koira haluaa pois epämiellyttävästä tilanteesta, anna sille se mahdollisuus. Tällä tavoin pystymme lisäämään koiralle turvallisuudentunnetta ja luottamissuhteen rakentamista ihmisen kanssa. Koira oppii, että pystyy myös itse vaikuttamaan tilanteisiin.
- Ulkoiluta koiraa pidemmässä hihnassa, jotta sillä on mahdollisuus tutkia haluamiaan asioita.
Sisältö:
-
Hyvinvoinnin määritelmä
-
Koira eläinlajina
-
Koiran normaali käyttäytyminen
-
Koiran epänormaali käyttäytyminen
-
Koiran lajityypilliset käyttäytymistarpeet
-
Virikkeistäminen
-
Koiran elekieli
-
Koiran tunteet
Osa 4
-
Pelkokäyttäytyminen
-
Stressi
-
Kipukäyttäytyminen
-
Miten eläin oppii?
-
Positiivinen vahviste
-
Milloin yhteys kouluttajaan?
-
Vinkkejä hyvinvoinnin lisäämiseen
-
Usein kysytyt kysymykset
-
Lähdeluettelo